تأثير تطبيقات التواصل الاجتماعي على القيم من وجهة نظر طلاب الدكتوراه

المؤلفون

أستاذ أصول التربية المشارك بقسم القيادة والسياسات التربوية كلية التربية جامعة الملك خالد

المستخلص

الملخص:
هدفت الدراسة الكشف عن تأثير تطبيقات التواصل الاجتماعي على القيم من وجهة نظر طلاب مرحلة الدكتوراه في كلية التربية بجامعة الملك خالد، وبالتحديد تطبيق التيك توك، ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الدراسة المنهج الوصفي واعتمدت على الاستبانة في جمع البيانات، وتكون مجتمع الدراسة من طلاب مرحلة الدكتوراه في كلية التربية بجامعة الملك خالد والبالغ عددهم (643) طالباً وطالبة للعام الجامعي 2023/ 2024م. وتم تطبيق الاستبانة الخاصة بالكشف عن مدى تأثير تطبيق التيك توك على القيم من وجهة نظر طلاب مرحلة الدكتوراه في كلية التربية بجامعة الملك خالد، على عينة عشوائية بلغت (246) طالبا تم توزيعهم وفق متغيري (الجنس، التخصص)، وأشارت النتائج إلى أن تأثير تطبيق التيك توك على القيم الأخلاقية من وجهة نظر عينة الدراسة جاء بدرجة مرتفعة، وأن تأثيره على القيم الاجتماعية جاء بدرجة متوسطة، وأن تأثيره على القيم الشخصية جاء بدرجة منخفضة، كما أشارت النتائج لعدم وجود فروق دالة إحصائياً في استجابات عينة الدراسة تعزى لمتغير النوع، بينما وجدت فروق دالة إحصائياً في استجاباتهم تعزى لمتغير التخصص لصالح تخصص أصول التربية.
 
 
ABSTRACT
The study aimed to uncover the impact of social media applications on values from the perspective of Ph.D. students at the College of Education, King Khalid University. Specifically, the study focused on the TikTok application. To achieve this goal, the study employed a descriptive methodology and utilized a questionnaire for data collection. The study population consisted of Ph.D. students at the College of Education, King Khalid University, totaling 643 male and female students for the academic year 2023/2024. The questionnaire, designed to assess the impact of TikTok on values from the perspective of Ph.D. students, was administered to a random sample of 246 students, distributed according to gender and specialization. The results indicated that the impact of TikTok on ethical values, from the perspective of the study sample, was high. Its impact on social values was moderate, and its impact on personal values was low. Furthermore, the results revealed no statistically significant differences in the responses of the study sample attributed to the gender variable, while statistically significant differences were found in their responses attributed to the specialization variable, favoring the Foundations of Education specialization.
 
 

الكلمات الرئيسية